Apinat, Emil Cedercreutz, 1927. Kuva © Pasi Annala.

Apinat
Emil Cedercreutz, 1927

Helmikuun kuukauden esineenä esittelemme teille kuvanveistäjä Emil Cedercreutzin (1879-1949) tuotannosta toisiaan syleileviä apinoita esittävän Apinat-veistoksen, joka on valmistunut vuonna 1927. Kuvan teos sijaitsee taiteilijan veistostuotantoa esittelevässä Työn jälkeen -perusnäyttelyssä Emil Cedercreutzin museossa Harjavallassa.

Satakuntalaisen maatyön kuvaajana tunnettu Emil Cedercreutz toi aikanaan aristokraattisena pidettyyn kuvanveistoon uuden aihepiirin, maatyön ja maalaiselämän kuvaukset. Myös uudet tyylisuunnat, kuten veistosten jättäminen impressionistis-realistisiksi luonnoksiksi ja tekniset toteutukset kuten jalustan ja veistokuvan oleminen samaa kokonaisuutta, näkyvät taiteilijan tuotannossa. Aihevalinnan laajuus perinteisistä muotokuvista ja muistomerkeistä arkielämän kotipiirin koiriin ja kissoihin tai kaukomaiden eksoottisiin norsuihin ja apinoihin kuvastaa kuvanveistäjän aiheiden moninaisuutta.[1] Apinat-veistos voi tarkkaavaiselle tulla joskus vastaan museon ulkopuolellakin – Apinat-veistoksesta on taiteilijan aikana teetetty pieni erä posliinista versiota, joista kaikki ovat yksityiskokoelmissa.

Veistos on korkeudeltaan 38 senttimetriä ja leveimmältä kohdaltaan 33 senttimetriä. Emil Cedercreutzin museon veistosnäyttelyssä oleva veistos on valettu kipsiin. Apinoihin ja muihin Cedercreutzin veistoksiin pääset tutustumaan Työn jälkeen –perusnäyttelyssä. Tervetuloa!

 

Lähteinä käytetty:

[1] Emil Cedercreutzin museon kokoelmapoliittinen ohjelma 2008.

Emil Cedercreutzin museon arkisto.